compassie training

Mindfulness vervolg Compassie training Utrecht
Mindfulness vervolg Compassie training Bilthoven
Compassie training Bilthoven
Compassie training Utrecht

Verder oefenen met mindfulness: de vervolgtraining, ook wel compassietraining genoemd.

Wat is compassie?
Compassie is het vermogen meer vanuit je hart (heartfulness) en potentie(s) te leven en te werken. Je leert bewuster omgaan met pijn, stress, ongemak en problemen.

In Mindfulness oefen je in: zijn met wat er is, gewaarzijn zonder iets te moeten oplossen, controleren, negeren, vluchten of vechten.
De neiging is groot, als we gewaarzijn van onze ervaring, deze bijna onmiddellijk te beoordelen of veroordelen. Anders gezegd, er is een (innerlijke) criticus die oordeelt, veroordeelt, ‘drijft’ en straft -zowel naar binnen als naar buiten.

Een straffende of harde houding jegens onszelf kan onze groei als mens stagneren. Mede daardoor wordt het doorbreken of veranderen van onhandige of schadelijke patronen vaak lastiger, omdat er in plaats van meer ruimte onbewust juist meer verkramping en spanning ontstaat.

In de compassie training ga je verder met mindfulness en daar voegen we aan toe: milde ofwel liefdevolle vriendelijkheid. Als je vriendelijkheid in jouw ervaring leert brengen ben je in staat werkelijk te helen, te veranderen en te groeien. Compassie gaat over het ontwikkelen van mededogen, moed en kracht, die zich richt op het bevorderen van welzijn voor jezelf en anderen.

Compassie is het (verder) ontwikkelen van mindfulness en zelf-liefde. Dit betekent allereerst inzicht krijgen in de patronen waarin je onbewust jezelf saboteert. Compassie ontwikkelen betekent onder meer doorzien wat saboteert en blokkeert in jezelf, wat jou ervan weerhoudt te stromen en te leven vanuit jouw uniciteit en kracht. Je krijgt zicht in patronen en onhandige gewoontes en leert deze ont-krachten ofwel jezelf daarvan te bevrijden.
Je ontwikkeld meer onderscheidingsvermogen tussen wanneer je bewust kunt handelen en wanneer acceptatie de beste weg is. Zodra je bewuste vriendelijke aandacht kunt geven, kun je ook meer bewuste richting geven in jouw leven. Je bent in staat meer rust, tevredenheid en kalmte te ervaren.

Als we leren kijken (middels de inzichtmeditaties en reflecties) met meer liefdevolle vriendelijkheid worden we krachtige en authentieke mensen. Bewuster van de realiteit, zoals die werkelijk is – niet groter of kleiner dan die is – met beide benen op de grond.
De moed ontwikkelen met een ruim hart het leven aan te gaan.
Ofwel JA te zeggen tegen het leven, zoals het zich aandient, met alle mogelijkheden en onmogelijkheden. Om als mens tot volle bloei ofwel tot ons volle potentieel te komen.
Compassie ontwikkelen betekent concreet: ontwikkelen van vriendelijkheid, mededogen, tevredenheid, moed, liefde, talenten en krachten in jezelf.
Je werkt concreet aan het verbeteren en verdiepen van de verbinding met jezelf en met andere mensen. Daardoor kun je ook meer genieten van het leven en stilstaan bij wat (werkelijk) van waarde is in jouw leven en daarnaar te mogen leven.

Thema’s die in de vervolgtraining aan bod komen zijn onder meer:

  • Compassie en emoties
  • de werking van emoties
  • de 3 emotie-regulatie systemen (de werking van ons brein)
  • Vaardiger omgaan met emoties (zorgdragen voor veiligheid en kalmte)
  • Stressreacties en (zelf)compassie
  • vriendelijke, milde houding ontwikkelen
  • hanteren van weerstanden en moeilijkheden
  • negatieve gedachten en beelden over jezelf leren doorzien
  • meer leren op jezelf en jouw (hart)kwaliteiten te vertrouwen
  • Compassie en communicatie
  • de werking van communicatie: wat is effectief?
  • vaardiger communiceren
  • luisteren naar jezelf en de ander
  • compassievol communiceren

Voor wie is Compassietraining
Voor iedereen die een basistraining mindfulness heeft gevolgd en/of al langer mediteert. Of bijvoorbeeld al een tijdje (minstens 1-2 jaar) yoga beoefent en compassie wil ontwikkelen en integreren in zijn of haar leven.
Leven vanuit jouw (unieke) potentieel, jouw talenten en jouw weg die daarbij past. Daarbij gaat het om ontwikkelen van (hart)kwaliteiten en het vaardiger omgaan met (diepere) emoties, (negatieve) gedachten en effectieve, compassievolle communicatie.

8-weekse training
Er zijn 8 bijeenkomsten van 2,5 uur. Elke bijeenkomst krijgen je een hoofdstuk met achtergrondinformatie en oefeningen. Daarnaast krijg je  audio en opdrachten om de oefeningen dagelijks te doen. Tijdens de sessies wordt continue de vertaalslag gemaakt naar de praktijk. Twee weken na de training is er een terugkombijeenkomst van 2,5 uur.

Inhoud programma
In de training behandelen we:
– theorie
– praktische oefeningen zoals verschillende meditaties
– ademoefeningen
– inzichtoefeningen
– bewuste bewegingen en lichaamshoudingen
– reflecties en oefenopdrachten

Je gaat verder met het ontwikkelen van meditaties, oefeningen en vaardigheden die je kunt integreren in je eigen dagelijkse praktijk.
Het is belangrijk tussen de bijeenkomsten door, dagelijks thuis te oefenen en de opdrachten te maken voor een optimaal effect.

Kosten 8-weekse training:
Particulier tarief: 395-, (incl. btw)
ZZP-er tarief: 495-, (incl. btw)
Zakelijk tarief: 595-, (excl. btw) als je werkgever betaalt

Early bird korting: je krijgt 50-, korting op de compassie training als jouw inschrijving en betaling uiterlijk 1 maand voor aanvang van de training binnen is.

Het tarief is inclusief:
– (telefonisch) intake vooraf
– 8 sessies van 2,5 uur
– hand-outs: uitgebreide (achtergrond) informatie over de thema’s en oefeningen voor thuis
– oefeningen op audio
– thee tijdens de sessies
– (indien gewenst) een nagesprek
– terugkombijeenkomst compassie van 2,5 uur

Inschrijven: download hier het inschrijfformulier voor de compassie training.

Mijn tarieven zijn toegankelijk en inclusief – ik vind het belangrijk dat iedereen beschikking krijgt over de rijkdom die mindfulness en compassie te bieden heeft. Als het tarief, om welke reden dan ook, voor jou niet haalbaar is, neem dan altijd contact op voor de mogelijkheden.
Er zijn in elk geval kortingsmogelijkheden voor: U-pashouders, studenten, lagere inkomens, etc. mail of bel voor de mogelijkheden.

Kijk op de agenda voor de data van de eerstvolgende compassie training.